Collect and Connect

20130308-085141.jpg

Denne læresetningen er et nyttig og viktig prinsipp både i arbeidssamenheng; særlig når det gjelder pedagogisk arbeid og undervisning, som jeg jobber med, men også på hjemmebane overfor barn (eller kanskje mann for den saks skyld.)😉 På privaten skal jeg prøve å tenke på denne setningen neste gang jeg er i ferd med å rope til femåringen min i trappegangen hjemme. Det er jammen meg ikke alltid særlig «collect eller «connect» over de ulike beskjedene og «befalingene» som gis, og effektene blir ei heller ikke alltid like gode…😉 Derimot blir nærhet og øyekontakt sjelden feil!

(«Collect and connect before you correct» er en læresetning av Dr Gordon Neufeld. Neufeld sin teori er i utgangspunktet beregnet på pedagogisk arbeid og det at muligheten for læring hos elever er nært knyttet til tilknytningen til læreren, som igjen kan knyttes til relasjonsbygging.)

Dagens påminnelse og note to self:

20130308-085233.jpg

Tags: , , , , , , , , , , ,

Legg igjen en kommentar

